Чувам, че в България през последните години са се увеличили чуждестранните инвеститори, което пък било добре за икономиката ни, защото се създавали нови работни места. Всичко се дължало на политиката на държавата и на мерките, предвидени в закона, чрез които държавата на практика стимулира инвестициите. Чудя се какви са тези мерки?
Законът предвижда редица мерки с цел насърчаване на инвеститорите, с други думи – с цел да ги привлече да инвестират в България. Ето кои са тези мерки:
Важно! Когато международен договор, който България е сключила с друга държава, предвижда по-благоприятни условия за извършване на стопанска дейност от чуждестранни инвеститори, се прилагат именно тези по-благоприятни условия. Например в договор сключен между България и Италия да се предвиди, че когато инвеститори от Италия инвестират у нас, България е длъжна да възстановява направените от тях разходи за задължителни осигурителни вноски изцяло, в пълен размер.
Каквото и да направя, не мога да съм сигурен, че няма да загубя пари, но ето нещо, което до някаква степен ми гарантира по-малък размер на загубите.По силата на специална конвенция, която е в сила за България от 1992 г., се създава Агенция за многостранно гарантиране на инвестициите (АМГИ или MIGA). Ако аз съм инвеститор и инвестирам на територията на развиваща се страна (България е именно такава), Агенцията ми издава гаранция, с която гарантира обезщетението ми в случай че настъпят т.нар. нетърговски рискове. Т.е. ако аз съм инвеститор, който е решил да открие верига хранителни магазини в България, но претърпя загуби поради подобни нетърговски рискове, Агенцията ще ми изплати обезщетение, като впоследствие Агенцията ще иска българската държава да й възстанови въпросната сума.
Вариантите са няколко:
Важно! Страните по инвестиционния спор (т.е. инвеститора и държавата, където инвестира) трябва писмено да са се съгласили, че споровете им ще се разглеждат от Центъра.
Ролята на ЕС всъщност е огромна. Когато говорим за чуждестранни инвестиции, най-често става дума за инвестиции от държави, които не са членки на ЕС (по-долу те ще бъдат наричани трети страни), тъй като правото на Съюза премахва пречките за свободното движение на капитали и създава вътрешен пазар. Чуждестранните инвестиции са част от общата търговска политика на Съюза. След влизане в сила на Договора от Лисабон (1 декември 2009 г.) общата търговска политика става изключителна компетентност на ЕС. Както бе посочено по-горе, България може да сключи споразумение например с Китай, което да урежда режима на инвестициите между двете страни. След 1 декември 2009 г. ЕС може да сключи споразумение с Китай, което да урежда начина, по който Китай ще осъществява инвестиции на територията на всички държави членки на съюза. Тогава се питам – какво става, ако споразумението между България и Китай и това между Китай и ЕС си противоречат? Разграничават се три момента:
Ако е налице инвестиционен спор между инвеститор от трета държава и България, то нашата държава е длъжна да уведоми Съюза за развитието на делото. По-конкретно – следва да бъде уведомена Европейската комисия. Това задължение на България на практика произтича от сътрудничеството между държавите членки и ЕС.[toggles][toggle title=Източници]Договор за Европейския съюз (ДЕС):чл. 4 § 3 – относно задължението за лоялно сътрудничество.Договор за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС):чл. 207 §1 – относно това, че чуждестранните инвестиции са част от общата търговска политика на ЕС.Закон за насърчаване на инвестициите (ЗНИ):чл. 3, ал. 1 – относно това кога се прилага режима по ЗНИ и кога този, предвиден в международен договор, по който България е страна;чл. 2, т. 1 – т. 9 Относно различните начини и мерки за насърчаване на инвестициите.Закон за публично-частното партньорство (ЗПЧП)чл. 3, ал. 1 – относно това какво представлява публично-частното партньорство.Конвенция за създаване на Агенция за многостранно гарантиране на инвестициите (КАМГИ)чл. 14 – относно степента на гарантиране на инвестициите от Агенцията за многостранно гарантиране на инвестициите.чл. 17 - относно изплащането на обезщетение;чл. 18 - относно правото на Агенцията да търси платеното от съответната държава.Конвенция за уреждане на инвестиционни спорове между държави и граждани на други държави (Конвенция за инвестиционни спорове)чл. 2 – относно седалището на Центъра за инвестиционно спорове;чл. 25, т. 1 – относно компетентността на Центъра за инвестиционни спорове;чл. 26 във връзка с чл. 27 - относно това, че спорът може да бъде разрешен от арбитраж;чл. 26 изр. 2 -ро; информация на официалната страница на Българската агенция за инвестиции (БАИ) - относно това, че спорът може да се разрешава от съдилищата на държавата, в която се осъществява инвестицията.Правилник за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите:чл. 34 - 41 - относно финансовото подпомагане за изграждане на елементи на техническата инфраструктура.Регламент 1219/2012 г. на Европейския парламент и на Съвета за установяване на преходни разпоредби за двустранните инвестиционни споразумения между държавите членки и трети държавичл. 2 във връзка с чл. 3 – относно споразуменията сключени преди 1 декември 2009 г.;чл. 12 – относно споразуменията сключени между 1 декември 2009 г. и 9 януари 2013 г.;чл. 8 във връзка с чл. 9 §1 б. б – относно споразуменията, сключени след 9 януари 2013 г.Регламент 912/2014 г. на Европейския парламент и на Съвета за създаване на рамка за уредбата на финансовата отговорност, свързана с арбитражните съдилища за уреждане на спорове между инвеститор и държава, учредени по силата на международни споразумения, по които Европейският съюз е страна (Регламент 912/2014 г.)пар. 16 – относно задължението на България за уведомяване на ЕС при наличие на инвестиционен спор.[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
18.6.2018