Знам, че на всеки четири години гласувам за кмет, който управлява моята община. Освен общини обаче нашата страна се подразделя и на други териториални единици - области. Те са доста по-големички и включват в себе си различен брой общини. Начело на всяка област стои областният управител - за него знам - не гласувам. Но каква е неговата роля в моето ежедневие и какви са неговите основни компетентности?
Областният управител, за разлика от кмета на общината, се определя с решение на Министерския съвет. Друга разлика е в неговата същност като орган на властта. Докато кметът е отговорен по въпросите на местното самоуправление, областният управител отговаря за държавната политика, която Министерският съвет определя да бъде приложена в областта. Това произтича от същността на двата органа - кметът упражнява власт, която му “даваме” ние, гражданите, чрез местните избори, докато областният управител е един вид “назначен” да се грижи за работите на централните органи.
Е, хубаво, провежда централната политика, но как, какви са му правомощията? Основна задача на областния управител е да осигури съвместяване между местните и централните интереси, да “бди” за това едните да не влизат в противоречие с другите. Поради тази причина той може да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинския съвет и кмета. Иначе казано - следи за съответствието на тези актове със законите и другите актове, с които следва да бъдат съобразени. Нещо повече - той може да да отменя незаконосъобразни актове на кметовете на общини в 14-дневен срок от получаването им или от сезирането му.Областният управител има и други важни задачи:
Тъй като има сериозната задача да бъде “балансьор” на интереси от различно ниво, то е важно да може да му се потърси отговорност, да се проследява дейността му. Именно затова той представя ежегоден доклад за дейността на областната администрация пред органа, който го е избрал - Министерски съвет.В изпълнение на своята работа областният управител издава заповеди. По своята същност те са административни актове, които мога да обжалвам, в общия случай, пред областния административен съд - например кмета на община Плевен обжалва акта, с който областният управител е отменил негова заповед.По принцип всеки административен акт следва да съдържа пред кой орган и в какъв срок мога да обжалвам. Стандартно, този срок е 14-дневен от узнаването на акта, ако друг не е посочен. Жалбата подавам пак чрез областния управител до компетентния съд. В тридневен срок от изтичане на срока за обжалване той е длъжен да изпрати жалбата ми до съда и да ме уведоми за това. След като съдът приключи с разглеждането на делото, има едномесечен срок , за да се произнесе с решение.Важно! Въпреки че областният управител е административен орган, неговите актове не мога да обжалвам по административен ред пред по-горестоящия административен орган, а само по съдебен път.
След всички тези обяснения лесно мога да си помисля, че областният управител е просто поредният чиновник, назначен в администрацията. Неговата фигура обаче е от особена значимост, тъй като именно той често е включен в процеси важни за нас, обикновените граждани.Именно неговата преценка е важна например при образуване на нова община в рамките на областта - той проверява законосъобразността на искането на гражданите да образуват нова община и предлага на общинския съвет да вземе решение за провеждане на общ референдум в тези места. Често той насърчава и подкрепя културни, социални или други благотворителни проекти - това е негово право, но и задължение! За всички проекти, с които се е ангажирала моята областна администрация, мога да се информирам на съответните уеб страници.
Като ръководител на администрация областният управител е длъжен да осигури прозрачност в дейността ѝ, за да може ние - активните граждани да се информираме. Важно е да знам, че достъпът ми до обществена информация е свободен, но за да я получа трябва да подам заявление, за да ми бъде предоставен такъв. [toggles][toggle title=Източници]Закон за администрацията (ЗА):чл. 29 - избиране на областен управител;чл. 31, ал. 1, т. 2 - компетентност на областния управител;чл. 31, ал. 1, т. 3-9 - правомощия на областния управител;чл. 32, ал. 2 - относно срок за отмяна на незаконосъобразни актове на органите на МС;чл. 32, ал. 1 - относно издаване на заповеди от областния управител;чл. 32, ал. 3 - относно подаване на жалба;чл. 59 - относно задължение за предоставяне на доклад пред МС. Административнопроцесуален кодекс (АПК):чл. 59, ал. 2, т. 7 - относно съдържание на административния акт;чл. 81 във вр. чл. 82 - относно невъзможност за обжалване по административен ред;чл. 152, ал. 1 - относно подаване на жалба;чл. 152, ал. 2 - относно задължение за препращане на жалбата до съда;чл. 172, ал. 1 - относно срок за разглеждане на делото от съда; Закон за достъп до обществена информация (ЗДОИ):чл. 15, ал. 1 - относно задължение за прозрачност в работата на администрацията;чл. 24, ал. 2 - относно заявление за достъп до обществена информация. Конституция на Република България (КРБ):чл. 135 - във връзка с административното деление на страната;чл. 143 - относно ролята на областния управител в местното самоуправление.[/toggle][/toggles]
Автор и дата на последна актуализация на текста спрямо законодателството:
Диляна
Георгиева
3.9.2018